23948sdkhjf

Detailbranchen taber omsætning på langsomme websites

Nye tal fra Google viser, at det står sløjt til med indlæsningshastigheden på danske hjemmesider.
Halvdelen af al nettrafik er mobil. Men ifølge nye tal fra Google er danske virksomheder ikke up to speed, hvad angår indlæsningshastigheden for deres hjemmesider på mobile enheder.

Websites, der er lang tid om at loade, frustrerer brugerne og koster på bundlinjen.

Særligt stort er tabet i detailbranchen, hvor en stadig større del af salget sker online, og hver tredje køb sker via mobilen.

Det skriver Google i en pressemeddelelse.

Helt konkret viser en undersøgelse fra 2014, at 50 procent af de europæiske forbrugere forventer, at en mobil hjemmeside indlæses på mindre end to sekunder.

Hvis en side tager længere end tre sekunder om at indlæse, vil 53% af de besøgene sandsynligvis opgive og søge videre. Og bounce-raten forværres drastisk, i takt med at sideindlæsningstiden øges.

Danmark langsommere end gennemsnittet
For at afdække udfordringen på europæisk plan har Google testet indlæsningshastigheden på mobile websites på tværs af 17 europæiske lande og 11 forskellige brancher på en gennemsnitlig mobil 3G forbindelse.

Stikprøvekontrollen viste, at den gennemsnitlige indlæsningstid er 9.124 sekunder - altså mere end 6 sekunder langsommere end de anbefalede tre sekunder.

Ved gennemgang af de nationale gennemsnit viser det sig desuden, at danske hjemmesider indlæses langsommere end EU-gennemsnittet.

Hele 9,5 sekunder tager det i snit at indlæse en dansk hjemmeside på en gennemsnitlig mobil 3G forbindelse.

Det er langsommere end landsgennemsnittet for eksempelvis Italien, Rusland og Polen.

Kigger man udelukkende på retailbranchen er den gennemsnitlige indlæsningstid endnu højere – hele 9,7 sekunder.

Konkurrencedygtig hastighed er godt købmandsskab
Spørger man Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, er svaret helt utvetydigt. Mobiloptimering og lav indlæsningshastighed er en helt central og afgørende del af kundeoplevelsen:

- Det er klart, at som netbutik skal ens fokus være på den gode kundeoplevelse. Og ventetid på nettet opleves ikke som godt. Det er derfor indlysende, at netbutikkerne bør tjekke loadhastigheder på deres site, ikke mindst for mobiler, der bruges mere og mere ved e-handel. Det er helt enkelt godt købmandskab løbende at tjekke, om ens butik lever op til kundernes forventninger, og gerne overgår konkurrenternes niveau, lyder det fra kommunikationschef Henrik Theil, FDIH.

Den største udfordring er ifølge Jesper Eiby, Country Marketing Manager hos Google, at mange websites er fuld af tunge billedfiler, plugins og cookies, som alt sammen er med til at øge indlæsningshastigheden.

Danske webshops taber terræn
Det manglende fokus på at nedbringe hastigheden på danske websites kan i værste fald betyde, at danske virksomheder taber yderligere markedsandele til udenlandske spillere.

I forvejen viser tal fra FDIH, at en en stadig større del af nethandlen går til udenlandske webshops.

Ifølge FDIH’s seneste analyse, handlede de danske forbrugere for 57 mia. kr. på nettet i de første seks måneder af 2017. Det svarer til en vækst på 13 % i forhold til forbruget i 1. halvår af 2016.

En tredjedel af forbruget, 38 mia. kr. om året, går til udenlandske webshops, og i takt med at danske forbrugere bliver vant til at handle på de store internationale webshops, som typisk loader med lynets hast, vokser behovet for, at de danske websites speeder op og følger trop.

Fakta:
- 50% af besøgende forventer, at et websted indlæses på mindre end to sekunder
- 53% af besøgene vil sandsynligvis forlade et website, hvis det tager længere end 3 sekunder om at indlæse
- Den gennemsnitlige indlæsningshastighed for danske hjemmesider er 9,5 sekunder
- Brudt ned på brancher viser Googles analyse, at danske websites i retailsektoren performer under gennemsnittet. Denne gennemsnitlige indlæsningshastighed for retail-sider er 9,7 sekunder
- Værst står det til for danske hjemmesider i Media and Entertainment-kategorien. Her er den gennemsnitlige indlæsningstid 10,9 sekunder.
- 70% af mobilnetværksforbindelser globalt vil være 3G eller langsommere hastigheder helt frem til 2021
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11